advertentie

donderdag 4 december 2008

Het Frambozeneffect

Fotografie: Magazine TROUWEN/Marcel van Driel

“Sap van aardbeien blijkt het meest effectieve afrodisiacum te zijn. Het sap zorgt ervoor dat koppels gepassioneerder kussen. Ook blijkt dat het sap van aardbeien een groot effect heeft op de seksuele lust bij mannen én vrouwen. Mannen voelen zich vrolijker en meer opgewonden na een slok van het sapje. Naast het feit dat aardbeien ook goed zijn voor je seksleven, is het een goede bron van antioxidanten. Deze stoffen zouden het risico op hartziekten verminderen.”

Ik kwam het berichtje deze week tegen in het Agrarisch Dagblad. Twee dingen vond ik er wat minder aan. Ten eerste stond er in plaats van aardbeien, granaatappel geschreven en ten tweede is het veel effectiever als dit soort artikelen in gezondheidsbladen en culinaire glossy’s zou verschijnen.

Een aantal jaren geleden werden we plotseling verrast met een soortgelijk berichtje over de weldadige uitwerking van het eten van frambozen op het lichaam. Er ontstond een kettingreactie van artikeltjes, her en der in de bladen. Bovendien was in één klap bewezen dat dit soort free publicity zoden aan de dijk zet voor de afzet. Door de vermeende en ook reële groeikansen voor de frambozensector konden een aantal grote afzetorganisaties de verleiding niet weerstaan om het telen van frambozen eens flink te promoten. Voor een deel geholpen met GMO geld zijn de laatste jaren steeds grotere arealen frambozen uit de grond gestampt. Met als gevolg een telersprijsniveau van ver onder de maat.

Het is niet te hopen dat consumenten nu hun heil ook nog eens gaan zoeken bij die granaatappels. Gelukkig zijn aardbeien, frambozen en andere soorten kleinfruit nog een heel stuk knapper dan die lelijke granaatappels. Volgens mij is het frambozeneffect iets waar we meer rekening mee moeten houden. Kort rijk is leuk en verleidelijk, maar als dat vervolgens lang arm wordt is het rampzalig.

Geen opmerkingen: