advertentie

zondag 24 oktober 2010

Weekblog week 42 - 2010 (17 t/m 23 oktober)

Het paviljoen vol trends en innovaties op de SIAL. Zoals ik het bekeken heb zijn veel innovaties en trends niet veel meer dan een leuke verpakking met daarin een doodgewoon product. Zou daar de toekomstige consument nog steeds intrappen?


Deze stond tussen de trends en innovaties. Een beker met vruchtenpuree, met exact 61 frambozen erin :-) 100% fruit, maar wel verhit ter conservering. De voedingswaarde zal dus niet gelijk zijn aan die van 61 frambozen denk ik zo. O ja, ook nog vetvrij....

Hier nog zo'n potje met vruchtenpuree, ook 100% fruit, maar deze keer noemen ze het een smoothie. Ook verhit. Ik zou toch haast zeggen dat we met Volsmaakt dan toch zeker wel een echte innovatie te pakken hebben. Volgende keer zelf op de SIAL staan?

Op de Dutch Design Week stonden deze leuke presentatiedingen van aan elkaar gelaste kromme lepels.

Onze Strawberrytree mocht zaterdag een bijeenkomst van Provincie Noord-Brabant opluisteren tijdens de Dutch Design Week. 4 jaar geleden waren we met dit ontwerp zelf genomineerd voor de Nederlandse Designprijzen.

Met het dichterbij komen van de winter is er over aardbeiplanten an sich niet zoveel spectaculairs te vermelden deze week. De planten gaan zo langzamerhand richting de winterrust en dat kun je al zien aan hier en daar een herfstkleurig blad. Het groeit nog steeds wel een beetje en dat moet ook voor de bloemknopaanleg. Over een maand worden de planten ingepakt voor de bewaring in de koelcel. Daar kunnen ze dan hun winterslaap rustig uitzitten om in de loop van volgend jaar weer vrijgelaten te worden.
.
De afgelopen week is begonnen met een ritje naar Parijs, waar ik samen met Rene Bink, directeur van StreekSelecties naartoe ben geweest voor een bezoek aan de levensmiddelenbeurs SIAL. StreekSelecties is een belangrijke afnemer van mijn aardbeien, want alle aardbeien van ons die bij PLUS of DEEN terechtkomen gaan via hen. Mooie gelegenheid dus om langdurig te brainstormen over hoe we het volgend jaar gaan doen.
.
Op de beurs heb ik geen verse aardbeien en zeer weinig groente en fruit gezien, maar goed, daar schijnen we de Fruitlogistica in Berlijn voor te hebben. Omdat we zelf nu bezig zijn met Volsmaakt en er regelmatig nieuwe innovatie-ideeën opborrelen voelde ik me op die beurs toch best thuis. Veel te groot is die beurs om alles in een dag te zien, maar gelukkig hebben ze een groot aantal opvallende innovaties bij elkaar gezet in een apart paviljoen. Met ons product in wording Volsmaakt sluiten we in ieder geval perfect bij die trend aan. Fast Fresh is de trend zoals Foodtrendwatcher Hans Steenbergen van Shoot my Food de categorie noemt waar onze innovatie in thuis hoort. Het schijnt dat de standhouders op die beurs vooral op zoek zijn naar wederverkopers 'all over the world'. Dus wie weet staan we daar volgende keer ook. Zou leuk zijn, maar eerst Nederland verder veroveren.
.
Het blijft me overigens maar bezighouden hoe het toch komt dat het ondanks al die blije consumenten, blije culinaire pers, blije strawberrymob en andere blijheden zo verrekte moeilijk is om stevige afspraken te maken met supermarkten. Als telers moeten wij altijd maar blij zijn dát we mogen leveren aan supermarkten. Nóóit lijken supermarktketens blij te zijn dat ze onze aardbeien mógen verkopen. Het draait er steeds meer op uit dat we voor de kat zijn viool aan het telen zijn. Vollegrondsaardbeientelers, u weet wel die mensen die zomers van 's morgens 6 tot 's avonds 10 uur in de weer zijn voor de allerlekkerste aardbeien, omdat het toevallig ook nog zomer is en ze dan nu eenmaal op zijn lekkerst zijn. Die telers schrijven ook dit jaar weer aardbeikleurige cijfers. Wat voor zin heeft het om nog aan deze loterij mee te blijven doen? Ja, de nood is hoog, dat mag u best weten.
.
Over hoe we onze kansen zouden kunnen vergroten heb ik deze week een boeiend gesprek gehad met iemand die de ins & outs van de supermarktwereld kent. Hij heeft zelf in zo'n keten gewerkt en adviseert nu ook grote fabrikanten bij de supermarktgang van hun producten. Eerlijk gezegd doen we al heel veel dingen die hij me aanraadde, maar goed, er is altijd iets te verbeteren. Wat me het meest bijgebleven is van het gesprek is dat het supermarkten totaal niet interesseert of hun leveranciers kopje onder gaan of niet. Dat is volledig ons eigen risico. Dus willen wij investeren in een beter product wat ook door consumenten significant lekkerder gevonden wordt dan is dat óns probleem. Jammer, want zo blijft de tuinbouw toch voornamelijk uitwisselbare bulk produceren, want dan kun je het product tenminste nog altijd ergens anders kwijt in tegenstelling tot nicheproducten.
.
De komende weken ga ik een eerste rondje doen langs de vaste afnemers van afgelopen seizoen en ook een paar potentiële afnemers. De goeie intenties zijn er allemaal wel, maar de tijd dat ik daar genoeg aan had is allang op. Via een franchise formule zoals ik die voorsta met een of meer andere telers zijn we in staat om heel veel echt lekkere aardbeien te telen. Maar zonder redelijke zekerheid aan de verkoopkant houdt het smaakaardbeienverhaal gewoon op. Laat u het gebeuren dat we het kind met het badwater wegspoelen?
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan
.
P.S. reageer gerust op mijn berichtjes, doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf.

Geen opmerkingen: