advertentie

zondag 31 oktober 2010

Weekblog week 43 - 2010 (24 t/m 30 oktober)



Ik ben op zoek naar ideeën om de omloopsnelheid en presentatie van onze aardbeien sterk te verbeteren. Hebt u leuke ideeën en wilt u ze met mij delen?


Twee Strawberrytrees waren er deze week opgesteld bij een bruiloft op Landgoed Groenhoven in Bruchem


Deze week is er eentje van inspiratie, creatie en innovatie geweest. Maandag was echt een superdag bij de Food Inspiration Day. Wat je allemaal niet kunt doen om eten spannender en leuker te maken. Kijk maar eens op het filmpje wat er van gemaakt is (klik op Food Inspiration Days 2010). O ja, hier ook nog een filmpje wat ik zomaar gekregen heb van Bizzual, omdat hij wilde laten zien wat hij kan.
.
Met de Volsmaakt innovatie hebben we deze week weer vooruitgang geboekt. Dat was in ieder geval een champagnetoost waard. De marktintroductie komt steeds dichterbij, hoewel het eerste half jaar nog in beperkte mate. Er moet eerst weer nieuw fruit groeien van de volgens ons als beste uit de bus gekomen rassen. En dat groeit voor Volsmaakt alleen maar in de zomer. Het is 100% zomerfruit wat we gaan verwerken, logisch ook, want dan is het op zijn lekkerst. Ondertussen broeit de volgende aardbeieninnovatie alweer..... (TOPsecret)
.
Het creëren van een goed doortimmerd nieuw bedrijfsplan is wel de grootste bezigheid waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest. Omdat ik toch best wel eigenwijs ben moet het natuurlijk weer iets worden wat anders is dan anders. Het móet ook anders, want mijn product is ook anders, hoewel het in zijn blootje toch ook weer heel gewoon lijkt. Goed, laat ik er niet al te cryptisch omheen draaien: ik heb de uitdaging gesteld op een vergroting van het marktaandeel Jan Robben-waardige aardbeien met 500 tot 1000 %. Is dat schrikken voor u? Nee, valt wel mee hoor, want dan hebben we het nog maar over 1% van de in heel Nederland geteelde hoeveelheid vollegrondsaardbeien.
.
Beetje lef moet ik wel hebben, al zeg ik het zelf, maar met dat beetje wat we de afgelopen jaren gedaan hebben veroveren we de markt niet, nee, dan kunnen we het wel schudden. Dan blijft het bij hier en daar wat speldenprikjes, waarmee we een paar mensen blij kunnen maken. Mensen die onze aardbeien kennen, die weten waar ik het over heb. Nu willen we de smaakaardbei gaan uitrollen over Nederland. We moeten mee in de vaart der volkeren en grotere volumes van dat lekkers produceren tegen een acceptabele consumentenprijs. Over hoe ik die aardbeien bij elkaar wil krijgen heb ik in de vorige blogs al wat geschreven. Franchising noemen ze dat.
.
Maar liefst vijf, best wel flinke winkelketens of ander interessante verkoopkanalen hebben inmiddels interesse getoond, dus ik ben hoopvol gestemd over hoe het verder gaat. Het gaat er mij niet om, om andere aanbieders van aardbeien uit het schap te drukken. Sterker nog, dat zou me met mijn 1% marktaandeel ook helemaal niet lukken. Ik wil dat u voortaan moet kunnen kiezen in de winkel. Net zoals je tussen verschillende soorten appels kunt kiezen, zo moet dat ook met aardbeien.
.
Ik besef dat ik die stevige plaatsen in de supermarkt nog waar moet maken. Behalve het leveren van heel lekkere aardbeien wil ik mijn klanten nog iets anders leveren. Ik zie aardbeien soms veel te lang in het winkelschap liggen, soms lijken ze zelfs rijp voor het scheerapparaat. Hoe lekkerder een aardbei is hoe kwetsbaarder dat ie is, dus ik ben ook erg gebaat bij een hoge omloopsnelheid van de doosjes aardbeien.
.
Op de een of andere manier zou ik dus wel wat verkoop- en/of promotieondersteuning bij de aardbeien willen leveren. Natuurlijk heb ik al wel wat ideeën, maar ik zou ook graag van u eens wat ideeën willen krijgen. Hoe kunnen we supermarkten helpen om veel aardbeien te verkopen en dan vooral die lekkere natuurlijk? Voor de beste 3 ideeën stel ik een pakketje met Aardbeienlekkers beschikbaar.
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf.


2 opmerkingen:

Andrea zei

wat misschien zou werken is een display bij de kassa's te zetten.
hier staan nu die zoete snoeprepen,maar als mensen staan tewachten en die heerlijke aardbeien ruíken is een aankoop zo gedaan.
Ik kan bijna niet wachten tot het weer aardbeien tijd is!

Jan Robben zei

Dank je Andrea! Vind ik ook dat het zo moet.