advertentie

zondag 30 januari 2011

Weekblog week 4 - 2011 (23 t/m 29 januari)

Zo zien de aardbeiplanten in de koelcel er nu uit. Lekker harde ijsblokjes die straks, zodra ze ontdooid zijn, zullen gaan groeien als een speer. O.a. bij de deelnemers van de Aardbeienacademie.

En zo zitten die planten nu hun winterrust uit. Door ze ingevroren te houden en op verschillende momenten te ontdooien en planten kunnen we de oogst spreiden. Aardbeiplanten zijn goed voor de gek te houden. Al laat je ze tot augustus bij -1 graad C staan, zodra ze uit de koelcel komen, denken ze dat het voorjaar is.

Dit weekend ben ik ook veel met mijn gedachten bij mijn collega's geweest die op excursie wilden gaan in Egypte. Helaas zitten ze nu opgesloten in een hotel en hebben geen aardbei gezien. Volgens de laatste berichten maken ze het naar omstandigheden redelijk goed. (foto van mij in Dubai 2008)

Op de vorige week gehouden Aardbeiendag werd ik voor en na mijn presentatie nog even op een leuke manier aan de tand gevoeld door dagvoorzitter Tom Egbers. (foto http://www.agf.nl/)


Het had een mooie excursie naar Egyptische aardbeienbedrijven moeten worden, maar een flinke groep Nederlandse aardbeientelers is gestrand in een hotel. Inmiddels heb ik via sms-contact begrepen dat ze daar veilig zitten met een paar tanks voor de deur. Aardbeien kijken zal er helaas niet van komen en het wachten is op de terugreis. Zo snel mogelijk uit Egypte weg is nu de hoogste prioriteit. Toch denk ik nu ook wel aan onze Egyptische collega's die nu met hun aardbeien in het hoogseizoen zitten. Hoe zal het hen vergaan? Kunnen hun woestijnaardbeien nog wel geëxporteerd worden? Aardbeien kunnen de komende weken misschien wel schaars worden in de supermarkt. Niet dat het erg is, maar denk maar eens in wat er kan gebeuren als we onze voedselproductie afhankelijk gaan maken van andere landen.
.
De afgelopen week ben ik druk geweest met het uitwerken van plannen voor dit jaar. Niet dat alles al helemaal helder voor de geest staat, maar als we dat wel hebben moeten we ook direct aan de slag kunnen. Zo heb ik met iemand die veel in de aardbeien- en boomteelt rondloopt een manier van aardbeien telen bedacht die in Nederland nog niet toegepast wordt. Terwijl het zo simpel is, relatief weinig kost en waarbij je op dezelfde oppervlakte per jaar 2 keer zoveel aardbeien kunt telen als normaal. Nee, niks op stellingen of zo. want die landschapverstorende dingen mogen op onze locatie niet. Nou ja, het geeft weer zoveel extra heisa om dat hier voor elkaar te krijgen dat ik daar helemaal geen zin in heb. We hebben dus iets creatiefs bedacht en o zo simpel. Houden we nog even spannend, want als we het zo gaan doen wil ik natuurlijk wel de eerste zijn.
.
De Aardbeienacademie vraagt ook al veel aandacht. We zijn nu vooral bezig met het bouwen van een infrastructuur, zodat de communicatie makkelijk verloopt en ook administratieve zaken zonder al te veel werk kunnen worden afgewikkeld. Gelukkig zijn er mensen zoals Nique en Paul die hier heel veel verstand van hebben. En ambassadeur Gerrit Jan is er een goeie sparringpartner bij. Ondertussen lopen de aanmeldingen voor de Aardbeienacademie nog steeds door. Begin van de week werd ik er zelfs nog over gebeld door Omroep Brabant. Hoppa, meteen live in de uitzending, al hijgende nog van het hollen voor andere werkzaamheden!
.
De relaties met leveranciers en klanten onderhouden is een belangrijk iets waar de wintermaanden zich ook goed voor lenen. Zo zijn we deze week met een flinke groep collega's uit de land- en tuinbouw naar een kegelbaan geweest. Uiteraard met een fatsoenlijk eet- en drinkgelag eraan vastgekoppeld. Het uitzendbureau wat voor ons al jaren bemiddeld heeft voor mensen die aardbeien willen komen plukken had dit georganiseerd. Best leuk, maar zeker ook interessant om eens met eier-, varkens- en tomatenboeren te kletsen en ervaringen en ideeën uit te wisselen.
.
Wel leuk trouwens dat ik nu al regelmatig gevraagd word om concepten rondom aardbeien mee te ontwikkelen. Soms komen ze bij mij omdat ik een 'aardbeiengezicht' heb. Steeds meer verkopende partijen willen het verhaal achter de grondstof voor hun product vertellen en daar een gezicht aan verbinden. Ook spannend: als het allemaal doorgaat mag ik dat samen met een bekende Nederlander doen bij in ieder geval één concept. Wie dat is, dat vertellen we later nog wel eens.......
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!



Geen opmerkingen: