advertentie

zondag 27 maart 2011

Weekblog week 12 - 2011 (20 t/m 26 maart)

Stukje bij beetje proberen we een moeilijke tijd af te sluiten. Deze week letterlijk, doordat zoon Martijn, HAS-student, de hoofdleiding van de beregening doorgezaagd en afgesloten heeft. Het perceel dat we verkocht hebben staat na 25 jaar weer 'droog'.

Voor het eerst hebben we heel mooie bosaardbeiplantjes in sierpotten gezet. Mooi gezicht lijkt me dat als die friemelaardbeitjes er straks aan hangen.

Ik mocht ook mee helpen. Zoon Jeroen, die doordeweeks Levensmiddelentechnologie studeert in Wageningen is zaterdags meestal thuis mee aan de slag.

De eerste vijf soorten aardbeien staan in vijfliterpotten met heel grove potgrond waar langzaam vrijkomende mest doorheen is gemengd. Van de doordragende rassen staan er twee planten per pot en van de gewone rassen vier planten per pot.

Alvast een voorproefje op de Aardbeienacademie. Dit is een eenvoudige en goedwerkende manier om zelf aardbeien te telen. Een gebruikt appelkratje met een dunne plastic zak waarin eerst aardbeiplanten verpakt waren. Vullen met potgrond en planten en klaar is Kees. Nou ja, water geven en de rest nog. Maar dat leg ik bij de Aardbeienacademie straks wel uit.


Stiekem heb ik eens even teruggekeken in mijn blogs van vorig jaar. Het is een handige bijkomstigheid van mijn geblog dat ik nu zelf kan terugzien wat ik vorig jaar rond dezelfde tijd heb uitgespookt. We hebben toen de eerste aardbeiplanten van 2010 in de grond gestopt. En dat ook nog op een stuk grond wat nu niet meer van mij is. Afgelopen week is de beregeningsleiding naar dat perceel doorgezaagd en afgesloten. Het stelt op zich niks voor zo'n pvc buis waar water doorheen stroomt, maar toch deed het me wel wat. Ik heb die leiding er precies 25 jaar geleden zelf mee ingelegd. De torenvalkenkast staat trouwens ook nog op het verkochte perceel. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar het ding laat staan, want de torenvalken zijn al aan het nestelen, net zoals ze jarenlang trouw gedaan hebben. Maar goed, ik heb er niks meer over te zeggen.


Met enkele collega-aardbeientelers heb ik deze week een creatieve sessie gehouden, onder begeleiding van marketeer Ernst Jan Bos. We hebben met zijn allen een hele waslijst aan ideeën gespuid die in de toekomst weer in concrete acties kunnen worden omgezet. Nou weet ik ondertussen drommels goed dat je van ideeën heel blij kunt worden, maar dat het vertalen in concrete concepten niet altijd eenvoudig is. Iets onderscheidends hebben met een mooi verhaal is niet genoeg, als het geen rendement oplevert. Als het uitzicht op rendement te lang duurt en je maar stug vol blijft houden, moet je op een gegeven moment bijvoorbeeld grond gaan verkopen, zoals ik. Dat is het risico van de pionier die in zijn enthousiasme wel eens in zeven sloten tegelijk loopt.


Afgelopen week hebben we de eerste aardbeien om deze zomer te plukken geplant. Ja, toch weer....hoewel ik in november nog zei dat ik ging stoppen met het zelf telen van aardbeien. Het bloed kruipt ook in mijn geval waar het niet gaan kan. En ik heb er nog zin in ook! We telen niet meer die grote hoeveelheden, maar wel erg lekkere en alleen nog voor mensen die een betere smaak ook waarderen. De eerste vijf rassen aardbeien heb ik in grote potten gezet, waarvan we in juni kunnen gaan plukken. De komende weken zullen we nog meer gaan planten. In totaal verwacht ik wel twaalf verschillende rassen te hebben deze zomer, voor ieders smaak wel wat dus. Van sommige rassen heb ik overigens maar een heel klein beetje geplant. Die zijn vooral voor de proeverijtjes en de verkoop hier vanaf de boerderijwinkel. Ook die lekkere rasjes zijn leuk, maar ze moeten wel rendement opleveren. Om die aardbeitjes zomaar de grote boze markt op te sturen, dat kan ik ze niet aandoen. Dan komen ze zeker weer van een koude kermis thuis.

Er wordt inmiddels volop reclame gemaakt voor de Aardbeienacademie, zoals op PSkijkditNL. Leuk is dat wel en er wordt ook volop over getwitterd. Ha, sinds enkele dagen wordt ik op twitter ook gevolgd door onze minister van EL&I @MaximeVerhagen. Ik heb hem maar meteen uitgenodigd om de Aardbeienacademie komende zaterdag te openen. Zal ie wel niet doen, maar ja..... ik ben natuurlijk enkele weken geleden wél helemaal naar zijn ministerie afgereisd om een lunchlezing te houden over Maatschappelijke Innovatie in de Tuinbouw. Wat bakken met aardbeienplanten zouden het in de binnentuin van het ministerie ook best wel doen trouwens. En zeker met een beetje hulp van de Aardbeienacademie. Desnoods kom ik ze zelf planten!


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,


groeten van Jan


P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!




Geen opmerkingen: