advertentie

zondag 24 april 2011

Weekblog week 16 - 2011 (17 t/m 23 april)

Mooie en heerlijke Elianny aardbeien van vorig jaar. We hebben ze nu ook weer geplant, o.a. voor Biet & Boon


De torenvalkenkast zoals die er 13 jaar lang heeft gestaan. Hier met de jonge torenvalkjes op het punt van uitvliegen.


Deze nieuwe website moet u zeker eens gaan bekijken. Een initiatief van trotse Nederlandse aardbeientelers.



Dit zijn de demonstratiekratten voor de Aardbeienacademie. Van links naar rechts: 7 dagen, 18 dagen en 30 dagen nadat ze zijn geplant.

Van de torenvalkenkast is niet meer overgebleven dan dit hoopje kachelhout, na een botsing met een ploegende boer. De eieren lagen geklutst in de sloot. Bloody shame en zonde!





'De aardbeien groeien als kool' werd er afgelopen week regelmatig getwitterd door studenten aan de Aardbeienacademie. Het is leuk, zo enthousiast als ze met de teelt van hun eigen smaakaardbeien bezig zijn. En aan de foto's die ze vaak meesturen te zien, lukt het tot nu toe nog heel aardig ook. Stiekem zit ik er toch wel eens van te genieten als ik de twitterstream #Aardbeienacademie eens doorlees. Er worden af en toe ook vragen gesteld, zoals dat echte studenten betaamt en ik probeer die dan ook snel te beantwoorden. Mooi is dat en we staan nog maar net aan het begin. Ik krijg zelf ook steeds meer zin in de Aardbeienacademie.

Het groeit inderdaad allemaal als kool, als er tenminste op tijd water gegeven wordt. Met de droge oostenwind en de hoge temperatuur is het water snel onbereikbaar voor pas geplante aardbeien. Hier op ons bedrijf veranderen de planten in ieder geval met de dag. Och, maar we zijn er nog niet. Je zult zien dat mei een koude maand gaat worden en dan is alles in de natuur weer redelijk op schema. En anders zijn we lekker vroeg aan de vollegrondsaardbeien dit jaar. De allervroegste die we van de vollegrond ooit gehad hebben was een paar jaar geleden al op 16 mei. Makkelijk te onthouden voor me omdat het mijn verjaardag is.


Deze week is weer een mooi initiatief gepresenteerd. Collega aardbeienteler Marcel Dings heeft samen met Marill Ooms het idee opgevat om de Nederlandse aardbei in het algemeen extra aandacht te gaan geven. Eerlijk is eerlijk, vooral in het voorjaar is het voor Nederlandse telers telkens weer een doorn in het oog om te zien dat supermarkten veel te lang doorgaan met de verkoop van Spaanse aardbeien. En dat terwijl er dan al veel lekkerder, maar weliswaar wat duurdere Nederlandse aardbeien beschikbaar zijn. Ik zeg altijd maar zo: je hebt meer genot van één lekkere aardbei dan van een heel doosje Spaanse knollen. Sinds gisteren is dan ook de website HollandseAardbeien in de lucht. Onder andere met heel leuke weetjes van aardbeien. Het initiatief sluit naadloos aan op mijn Aardbeienacademie, dus ik ben het van harte gaan ondersteunen.


De eerste Elianny planten voor Biet & Boon staan hier al te groeien. Ze worden straks in mooie unieke bakken gezet en afgeleverd bij met name restaurants. Die hoeven ze dan alleen nog maar een beetje water te geven en ze kunnen er de rijpe aardbeien vanaf plukken. De planten worden pas afgeleverd als de eerste aardbeien beginnen te kleuren. Biet & Boon verkoopt op deze manier verschillende gewassen. Ik ben benieuwd hoe het initiatief zich ontwikkelt, maar er schijnt best veel belangstelling voor te zijn heb ik inmiddels begrepen.


Ik heb deze week toch ook nog een keer flink gebaald. Op onze verkochte grond stond een torenvalkenkast die ik daar in 1998 geplaatst heb. Al 13 jaar is daar een nestje torenvalken uitgebroed. Nu ineens heeft een boer die aan het perceel grenst de complete kast, met paal en al, met zijn ploeg omgezwiept. En hij heeft nog niet eens iets van zich laten horen, dat neigt mij te doen geloven dat het geen ongelukje was. Maar afijn, de eieren lagen geklutst in de sloot, evenals de kast in ontelbare stukjes. Zelfs de ijzeren paal was doormidden gebroken. Nu, een dag of vijf na het vandalisme zitten de torenvalken nog vaak op de afgebroken paal. Ze zullen de kluts kwijt zijn denk ik.


De waarde van twitter heeft zich ook in dit geval weer duidelijk bewezen. na een oproep van mij meldde zich @Jurgeneijz van Praktijkschool Woerden, die er wel een leuk project in zag voor zijn leerlingen. Na de meivakantie wordt er een nieuwe torenvalkenkast getimmerd. Voor dit jaar zal het geen soelaas meer bieden, maar volgend jaar hebben we hopelijk weer een nestje jonge torenvalken. Dat doet een mens dan toch weer goed.


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!





Geen opmerkingen: