advertentie

zondag 1 mei 2011

Weekblog week 17 - 2011 (24 t/m 30 april)

In deze blog aandacht voor het overlijden van Aisha Hunkar. Ik heb haar via twitter leren kennen, maar nooit in het echt ontmoet. Voor zover ik kon heb ik haar in de laatste maanden een hart onder de riem gestoken



Een van de deelnemers aan de Aardbeienacademie trof dit kevertje aan, al vretende aan de aardbeienblaadjes. In eerste instantie werd gevreesd dat het een taxuskever was, maar het blijkt een andere kever te zijn. We houden hem in de gaten, want vreterij moeten we niet hebben.



Caroline Vollebregt stuurde me deze foto. De planten doen het goed, 4 weken nadat ze zijn geplant.

Er komen best veel bloemknoppen uit de planten. De oogst kan goed worden, maar we zijn er nog niet.


Een flink assortiment aardbeiplanten. Op 6 en 7 mei zijn we er mee bij de Hortus Botanicus in Leiden en op 14 mei bij Intratuin in Zoetermeer.




De straffe oostenwind maakt het de laatste dagen wat lastig om de dingen te doen die we moeten doen. Zo komt bij het beregenen van de planten het water niet overal even goed terecht. Met het zonnige en warme weer van de afgelopen tijd zijn de werkzaamheden in een stroomversnelling gekomen. Nu is alles bij ons al anders dan de vorige jaren, maar alles lijkt nu tegelijk te moeten gebeuren. De eerste plantingen beginnen te bloeien en de volgende moeten weer geplant worden. We zijn het veld wat na de verkoop van de rest van het perceel is overgebleven aan het aanpassen, maar die rotwind helpt daar niet aan mee. Maar goed, we zullen er maar niet over mopperen, want dat helpt toch niet. Het vervelende van de harde wind valt in het niet bij het berichtje wat ik eergisteren kreeg.


Een nog jonge vrouw, Aisha Hunkar die ik sinds een tijdje via twitter heb leren kennen is vrijdag overleden aan kanker. Ik wist al vanaf het begin dat ik haar leerde kennen dat ze ernstig ziek was. Ze was blij met de pakketjes met proefverpakkingen van Volsmaakt die ik haar af en toe stuurde. Ik heb haar nooit in het echt ontmoet, maar er is een band ontstaan, zoals met zovele mensen. Met Aisha hadden we nog afgesproken dat we haar bij de verhuizing zouden helpen en het housewarming feestje zouden opluisteren met de Strawberrytree. Het heeft jammer genoeg zo niet meer mogen zijn. Samen met Frederiek, waar ik via Aisha ook mee aan de praat geraakt ben willen we nog wel iets gaan doen. Frederiek heeft er een mooie blog over geschreven.


Ik krijg de laatste weken steeds meer leuke foto's en berichtjes van mensen die hun eigen aardbeien aan het telen zijn met hulp van de Aardbeienacademie. Zo te zien gaat het op de meeste plaatsen best goed. Afgezien dan van een enkeling die te zuinig is met water geven. Aardbeien telen is niet zo heel moeilijk als je de 1001 kleine dingen die er fout kunnen gaan maar niet fout laat gaan. Een beetje discipline is gewoon nodig. Met af en toe vallen en opstaan komen de meesten er echter wel. Een aardbeienstudent twitterde enthousiast: 'propedeuse gehaald aan #Aardbeienacademie. Plantjes leven na 1 maand nog en zijn gegroeid' Een andere twitterde: 'joepiedepoepie, 1 mei en nu al de eerste bloem'. Even was er schrik dat de verwoestende taxuskever bij een aardbeienstudent was opgedoken. Nadere bestudering van het bedrijf Biocontrole leverde op dat het om 'Otiorhynchus porcatus' zou gaan. Gelukkig was het geen taxuskever, hoewel deze erop lijkende kever wel aardbeienblaadjes lust.


De tv-camera is afgelopen week ook nog langsgeweest. Van POW News, nog wel, met verslaggever Daan Nieber. Wellicht heeft hij me niet tot rare uitspraken kunnen verleiden. Zou dat de reden kunnen zijn dat ze het niet uitgezonden hebben? Misschien komt het nog, want het onderwerp is ook maandag nog wel actueel. Het ging over het voorgenomen beleid van minister Kamp om werklozen in Nederland in te zetten om o.a. aardbeien te plukken. Dit ten koste van de Roemeense en Bulgaarse werkwilligen waarvoor tewerkstellingsvergunningen nodig zijn. Ik ben benieuwd of de minister zijn beleid door kan zetten. Gisteren viel ik zowat van mijn stoel toen er bij het programma 1 Vandaag gemeld werd dat er in het dorp Lienden, Poolse vrijwilligers zijn ingezet om de boel voor Koninginnedag te versieren omdat er geen Nederlandse vrijwilligers te vinden waren. Het geeft ernstig te denken over de kans van slagen van het plan van minister Kamp.


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

groeten van Jan


P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!







2 opmerkingen:

Angelika zei

Ha Jan, vandaag op de Hortus in Leiden m'n eerste plantjes gekocht, ben er blij mee en hop dat ze het goed gaan doen. Ik heb op mijn blog een stukje tekst van je website gezet en een link. Is dat okee?

Jan Robben zei

Mooi stukje Angelika en succes met je plantjes. http://ontdekkingvangroningen.blogspot.com/