advertentie

zondag 22 mei 2011

Weekblog week 20 - 2011 (15 t/m 21 mei)

Deze week hebben we stro gelegd tussen de aardbeiplanten. Op deze foto zijn het de Elianny planten die nu lekker beginnen te bloeien.


De vier rassen doordragende aardbeiplanten voor de Bijententoonstelling in de Hortus Botanicus in Leiden staan hier al te groeien. Binnenkort verhuizen ze naar Leiden.


Zo zag de stand van de Aardbeienacademie eruit op de Tuin & Culinair Fair in het Drentse Orvelte.


Onze aardbeienwinkel is weer elke dag geopend. Van 10 tot 18 uur. Op zondag van 10 tot 12 uur


Trotse leerlingen van de Praktijkschool in Woerden bij het afleveren van de nieuwe torenvalkenkast. Met name Bas, die naast mij staat heeft het timmerwerk verricht. Ik heb de klas getracteerd op een kist aardbeien en de docent op aardbeiplanten van de Aardbeienacademie.




De aardbeien die we nu hebben staan voor eigen productie zijn de laatste week hard gegroeid. Nadat de bloemblaadjes eraf gevallen zijn dikken de aardbeien snel uit. De vorm lijkt ook perfect te worden, maar de smaak is toch wel het allerbelangrijkste vind ik. Ik heb al nooit de neiging gehad om de planten op te jagen, maar ook nu we ze voortaan in potten telen houd ik het belang van goede smaak hoog in het vaandel. Dat doe ik door hierop te sturen met de voeding die de planten krijgen. Met een niet al te hoog niveau van stikstof en ietsje meer kali stuur ik de smaakstofjes de goeie kant uit. Ach, u zult het straks wel proeven.


Doordat we dit jaar van teeltsysteem gewisseld hebben, zijn we wat later met onze eigen aardbeienoogst dan vorig jaar. Het kon helaas niet anders omdat we een groot stuk van onze grond verkocht hebben en we op de rest van het perceel pas in het voorjaar aan de slag konden. Volgend jaar zullen we er weer als de kippen bij zijn, uiteraard dan ook weer met die overheerlijke Lambada's. Die moeten al in augustus geplant worden om het jaar erop een goede oogst te kunnen hebben. O ja, Korona's moeten er ook weer komen en nog meer lekkere soorten natuurlijk. Dit jaar staan er hier ook al twintig rassen op het bedrijf, maar nog niet genoeg dus..... Nou ja, er zullen er ook wel weer afvallen.


Tussen de eerste aardbeien hebben we afgelopen week tarwestro gelegd. Hoewel we in potten telen, hebben we het teeltsysteem toch zo gemaakt dat er stro tussen de planten moet om de vruchten te beschermen tegen bezoedeling door zand. Het ziet er dan ook uit als een vollegrondsteelt. Dat heeft te maken met de locatie waar ons bedrijf is gevestigd. Daar mag namelijk niet zoveel. Het heet nog net geen beschermd dorpsgezicht maar in de praktijk is het wel zoiets. Een aantal notabelen die onze buurt als achtertuin hebben heeft al jarenlang strijd gevoerd om dit gebiedje te beschermen. Dus als ik wil en moet moderniseren, dan moet ik dat vaak doen binnen de kaders van een omgeving die juist het oude wil beschermen. Ik heb er trouwens altijd wel een uitdaging in gezien om me dan toch maar weer aan te passen en nu dit systeem weer bedacht. De potten staan nu in ieder geval zo, dat de potgrondtemperatuur overdag en 's nachts ook behoorlijk stabiel blijft. En dat is dan weer goed voor de groei én de smaak van de aardbeien.


Leuk intermezzo deze week was het in ontvangst nemen van de nieuwe torenvalkenkast. Leerling Bas van Praktijkschool Woerden had hem gemaakt na een twitteroproep die door zijn docent @jurgeneijz was vertaald in een schoolopdracht. Binnenkort ga ik de kast al plaatsen, zodat de torenvalken alvast uit kunnen kijken naar hun liefdesnestje van volgend jaar. Maar eerst nog een verfje op de kast smeren en een paal rechtzetten.


De week heb ik afgesloten met een tweedaags bezoek aan het pittoreske dorpje Orvelte in Drenthe. Op de Tuin & Culinair Fair heb ik verschillende soorten aardbeiplanten verkocht. Ook daar waren mensen weer enthousiast over de Aardbeienacademie. Die Aardbeienacademie levert nog steeds een hoop publiciteit op. Deze week kwam het magazine gezondNU uit met een vijfpagina artikel, Dagblad van het Noorden kwam me interviewen en zelfs De Telegraaf is hier in Oirschot langs geweest. Mooi meegenomen wel die free publicity. O ja, in het AD van zaterdag heeft Herman den Blijker nog in positieve zin over me gerept, begreep ik van verschillende mensen op twitter en van klanten hier in de aardbeienwinkel. Ik ben er wel trots op hoor, maar ik klop me niet op de borst. De laatste jaren hebben wel laten zien dat het leven van een aardbeienkoning, aardbeiengoeroe of hoe ik ook overal genoemd word, lang niet alleen maar over rozen gaat. Hoewel de aardbei natuurlijk wel tot hetzelfde plantengeslacht behoort als de roos (Rosaceae).


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

Groeten van Jan


P.S. reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!




Geen opmerkingen: