advertentie

zondag 3 juli 2011

Weekblog week 26 - 2011 ( 26 juni t/m 2 juli)

Twee jonge aardbeienliefhebbertjes voeren elkaar met heerlijke Elianny aardbeitjes met slagroom op het Kempisch Streekfestival in Hilvarenbeek

Dit is de mooiste en de lekkerste aardbei die er hier op het bedrijf bij staat dit jaar. Ik ben benieuwd wat de toekomst voor dit nieuwe ras gaat brengen.

Het is vandaag een jaar geleden dat de Strawberrymob plaatsvond. Het mobiliseren van consumenten is een uitdaging die we in de toekomst graag aan gaan.

Vorige week maakte ik een zelfportret op het Landgoed Te Werve in Rijswijk. Ik droeg toen geen stropdas. Een collega tuinder attendeerde me erop dat het op zo'n locatie toch wel meer gepast is om een stropdas te dragen. Dus afgelopen vrijdag was mijn revanche. Ik heb er maar meteen een nieuwe ava voor twitter van gemaakt.

Een aantal Nederlandse telers van lekkere aardbeien heeft plannen om de promotie van lekkere aardbeien uit een ander vaatje te gaan tappen. En ik doe natuurlijk graag mee.


Het lijkt, waarschijnlijk door de drukte, alweer een eeuwigheid geleden dat talloze bomen hier in de regio als lucifershoutjes afbraken en de weg versperden. Het was toch echt pas afgelopen dinsdag, maar gelukkig is de schade hier op het bedrijf meegevallen, afgezien wat ontregeling van het geplande werk. Ten tijde van de hevige zomerstorm zat ik in de Betuwe met enkele collega-aardbeientelers en sympathisanten te brainstormen over beter manieren om promotie te maken voor kwalitatief uitstekende én smaakvolle in Nederland geteelde aardbeien. Er is toch wel het een en ander aan het veranderen op dat terrein.

Als groepje initiërende aardbeientelers zijn we er van overtuigd dat we het beste de promotie zelf ter hand kunnen nemen en deze niet over te laten aan reclamebureaus. Niet dat we een rol van reclamebureaus en marketeers uitsluiten, maar het échte werk moet door de ondernemers zelf gedaan worden. Jongens en meisjes in aardbeienpakjes zijn leuk en aandoenlijk om te zien, maar de hedendaagse consument is niet echt bevattelijk meer voor opgeklopte fantasieverhalen a la ketelroerende Bertolli-oma's.

Wij willen het echte verhaal vertellen, laten zien én ons openstellen voor een transparante dialoog met consumenten. Eerlijk duurt immers het langst en we hebben als Nederlandse aardbeientelers nu eenmaal een product waar we gerust trots op mogen zijn. Sommige zaken mogen en kunnen natuurlijk best nog een slag beter, maar door direct te communiceren met de mensen die ons product eten denken we dat die stappen ook sneller gezet kunnen worden. Via de supermarkt communiceren met de consument schiet niet echt op. Zolang Albert Heijn het nog flikt om zelfs in mei nog Spaanse aardbeien te verkopen zitten daar nog veel schroefjes los. De enige club die dat kan veranderen is de klant van de supermarkt die dat gewoon niet meer moet pikken.

Met de Strawberrymob van vorig jaar hebben we al enigszins laten zien dat het mobiliseren van consumenten kan helpen. Maar dan moeten consumenten wél weten wát ze missen en hoe het dan allemaal zit met die Nederlandse aardbeien versus aardbeien van andere herkomst. We gaan dus met een plan komen en zoeken daar binnen de sector op grotere schaal draagvlak voor. Als start hebben we de website Hollandse Aardbeien opgericht. Daarnaast is alvast het twitteraccount @aardbeiweetjes geactiveerd. Zeker met de Floriade van 2012 in zicht is nu de tijd gekomen om hier werk van te maken. Het enthousiasme spetterde er afgelopen week in ieder geval vanaf, aangemoedigd door de kletterende stortregen op dat moment.

De oppervlakte aardbeien is op ons bedrijf nog maar een fractie van wat we voorheen hadden, maar even snel geteld hebben we nu zo'n tien verschillende rassen in productie. Niet alle tien elke dag, maar gisteren stonden er toch mooi zes verschillende rassen aardbeien op de toonbank. Het valt me telkens weer op dat die nieuwe grootvruchtige rassen erg goed in de smaak vallen. Ik hoop trouwens wel dat ze een beetje aan de maat blijven. Veel mensen denken nog steeds dat kleine aardbeitjes lekkerder zijn dan grote. Dat is pertinent niet waar. Lees er anders het gastcollege van mijn collega Marcel Dings voor de Aardbeienacademie nog maar eens op na.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: