advertentie

zondag 31 juli 2011

Weekblog week 30 - 2011 (24 t/m 30 juli)

Een aardbeienvlaai maken is zo gebeurd, als je de spullen hebt. Behalve lekkere kleine aardbeien gebruikte onze dochter Sabine een prefab vlaaibodem en een half potje Lemon Curd als plakmiddel. We hebben het helemaal compleet gemaakt met wat likjes chocoladesaus en een dot slagroom.

In ons aardbeienveld zijn twee brutale hazen actief. Behalve dat ze het gebruiken als leuk speelterrein maken ze er een sport van om van zoveel mogelijk Eve's Delight aardbeien een hap te nemen. Andere rassen laten ze gelukkig voor wat ze zijn.

De eerste plantjes voor studenten aan de Aardbeienacademie worden alweer opgekweekt. Over enkele weken zijn ze leverbaar, al flink geworteld in een pot.

De overvloedige regen van de laatste week heeft af en toe gescheurde vruchten opgeleverd. Die belanden dus in ons product Volsmaakt. Hoewel gescheurde vruchten slecht te bewaren zijn, smaken ze als de allerbeste.

Binnenkort is de nieuwe campuswinkel van de Aardbeienacademie online. Behalve verschillende rassen aardbeienplanten en aardbeienjamproducten zullen ook deze kleine aardbeienboompjes aangeboden worden. Leuk om je eigen oogst op te presenteren.

Afijn, dat we niet moeten gaan zitten wachten op inkopers van supermarkten, dat wist ik al. Consumenten vragen nou eenmaal niet naar producten waarmee ze onbekend zijn en dus kan de supermarktinkoper nog steeds voor een groot deel uitmaken wat er in het winkelschap ligt. We zijn er al een tijdje mee bezig, met onderscheid te maken op het gebied van kwaliteit en dan vooral op smaak. Na twaalf jaar afwijkend gedrag beginnen we ook steeds meer op te vallen en door te dringen. Maar het gaat niet snel genoeg. Ik ben ook echt niet de enige die tegen de onwillige krachten aan loopt.

Met enkele gelijkgestemden heb ik afgelopen week een gesprek gehad met Rob Baan, directeur van Koppert Cress, de enige tuinder denk ik met een privéchauffeur, maar die heeft deze bereisde tuinder ook wel nodig. Zoals hij zijn markt voor de professionele markt bewerkt heeft, zo moeten we ook de markt voor consumenten gaan bewerken. Dat is een megaklus, want professionele chefkoks zijn er veel, maar consumenten zijn er nog veel meer om daar een ander eet- en koopgedrag tussen de oren zien te krijgen. Vanaf oktober start Rob nu samen met enkele anderen een eigen televisiezender. Die zal helemaal over eten gaan en dan zelfs uitsluitend over vers. Fabrieksmeuk uit pakjes en zakjes is uit den boze heb ik begrepen. Consumenten moeten weer leren koken, want dat zijn ze afgeleerd. En koken hoeft echt niet urenlang keukenverdriet te zijn.

Tuinders kunnen ook veel meer doen met het laten weten aan consumenten wat voor product ze hebben. Of wat ze óók kunnen telen. Ze telen het vaak niet, omdat er niemand naar vraagt. En als het bovendien afwijkt van de standaard producten dan laat de handel het mooi links liggen. Zo bereiken we de consument dus nooit. Smakelijke witte komkommertjes, groene salsatomaatjes, Mara des Bois aardbeien, enzovoort. Het is een kip-ei verhaal. Er is geen vraag en daarom wordt het niet geteeld en er wordt niet naar gevraagd omdat mensen niet weten waar ze naar kúnnen vragen.

Maar die wereld is aan het veranderen. Links en rechts duiken bijvoorbeeld de pop-up winkeltjes op. Een tijdelijk winkeltje in een reguliere winkel. Zoals de Margarita-ijs pop-up die nu, zij het nog op bescheiden schaal door het land trekt, maar wel furore maakt. Ik ga me komende week eens laten inspireren in Rotterdam waar het ‘Pop-Up lab’ kort geleden is gestart. Je moet toch ergens beginnen om vraagcreatie aan te zwengelen.

Ondanks het matige zomerweer moeten er hier op het bedrijf elke dag lekkere aardbeien geplukt worden, voor onze eigen winkel, voor Bakkerij Van Vessem & Le Patichou en om in Volsmaakt te verwerken. Nieuwe planten om volgend jaar van te oogsten zijn er ook al weer een flink aantal geplant, zoals van de rassen Korona, Lambada en Elianny. Een deel daarvan zal bij studenten aan de Aardbeienacademie terecht gaan komen. Aan de reacties te horen en te zien hebben velen daar dit jaar de vruchten van geplukt en zeker ook veel plezier aan beleefd en geleerd dat aardbeien telen niet helemaal vanzelf gaat.

O ja, binnenkort openen we op de website van Aardbeienacademie een campuswinkel, waar studenten hun verschillende soorten aardbeiplanten kunnen reserveren. En als we dan toch een internetwinkel hebben dan bieden we ook ons grote assortiment aardbeienjammetjes maar aan. Kan nog een paar weekjes duren, maar dan heb je ook wat.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: