advertentie

zondag 2 oktober 2011

Weekblog week 39 - 2011 (25 september t/m 1 oktober)


Vanaf 18 oktober a.s. ben ik hier, in Rotterdam, gedurende 3 weken veel te vinden. We gaan ons daar bezighouden met waardecreatie rondom de Aardbeienacademie. Ik nodig je alvast uit.


De nieuwe torenvalkenkast staat op zijn plaats. De oude is jammer genoeg moedwillig vernield. De torenvalken die nu hoog in de lucht te zien zijn kunnen hun stekkie voor volgend broedseizoen  alvast reserveren.


Op deze foto kun je goed zien dat er duizenden haartjes op de bladstelen van aardbeiplanten zitten. Ze zullen wel een functie hebben, wellicht om sommige insecten te kietelen. Wie weet waar die haartjes anders nog meer voor dienen?


De aardbeiplanten zijn de kluts kwijt lijkt het een beetje. Bij verschillende rassen staan er al mooie bloemtrosjes in en de Elianny begint al aan zijn tweede oogst, al zijn het maar een paar aardbeien.


Dit ziet een aardbeienteler graag, althans een vollegrondsaardbeienteler. Extra zijneuzen zorgen over het algemeen voor een goeie opbrengst, al kan het ook teveel worden, met daardoor veel kleine aardbeitjes.


Tsjonge, wat groeien die aardbeienplanten nu zeg! Zo'n prachtig weer als het de laatste dagen is, daar zeggen de plantjes geen nee tegen. Veel planten krijgen al zijneuzen, dat is vakjargon voor extra zijknoppen naast de eerste hoofdknop. Ze komen aan de voet van de plant ineens tevoorschijn en ik zie dat graag. Extra neuzen betekent over het algemeen meer bloemtrossen en dus meer aardbeien. Er zit echter wel een addertje onder het gras, want heel veel bloemen kan ook betekenen dat de aardbeien niet al te groot worden. Als student aan de Aardbeienacademie vind je dat vast niet erg, maar als de aardbeien de handel in moeten, dan moeten ze toch echt wel aan de maat zijn. Kleintjes brengen namelijk niks op als je ze wilt verkopen, al zijn ze nóg zo lekker.

Maar goed, het is zover nog niet. Over een paar weken kan het misschien wel vriezen en gaat de rem fors op de bloemaanleg. De planten lijken sowieso nu ook al een beetje van slag te zijn. Er zijn rassen die nu al een mooie bloemtros laten zien en de Elianny-planten waarvan we deze zomer een flinke oogst geplukt hebben zijn weer aan het bloeien en er hangt hier en daar zelfs alweer een rijp exemplaar aan. Van die bloemtrossen nu komt echter niks meer terecht. Eén nachtvorstje en het is gebeurd met de bloemknopjes. De planten kunnen zich beter druk maken om het volgende seizoen dan met nu het herfstkoninkje uit te hangen.

Afgelopen week heb ik de Achtste nieuwsbrief van de Aardbeienacademie verstuurd naar abonnees. Er kunnen nu nog heel goed aardbeien geplant worden, zeker omdat de planten van de Aardbeienacademie in een pot staan. De aangroei zal daarom gegarandeerd soepeltjes verlopen en de planten worden daardoor niet gestoord in de bloemaanleg. Omdat de nieuwe online Campuswinkel nog niet helemaal klaar is, is de bestelprocedure voorlopig aangepast. Het is allemaal te lezen in de Achtste Nieuwsbrief hoe het werkt. Ik heb keus uit 10 verschillende aardbeienrassen waarvan ik een korte beschrijving heb gemaakt, te lezen in Teelttip nummer 27. Producten van eigen bodem eten is in en wat is er nog meer 'eigen bodem' dan wanneer je het zelf teelt? Enkele dagen geleden waren er zelfs mensen uit Groningen om wat aardbeienplanten op te halen. Ze hadden me in mei gezien toen ik op een fair in Drenthe was. Ik vind het wel leuk dat mensen van heinde en verre de Aardbeienacademie weten te vinden en er een dagje uit voor over hebben. Maar ik stuur de planten ook met liefde en plezier op natuurlijk.

Komende weken ga ik me druk maken over andere manieren om de planten bij de mensen te kunnen krijgen en om ze enthousiast te maken. Samen met het Pop Up lab in Rotterdam en met medewerking van Intratuin Zoetermeer ga ik vanaf 18 oktober a.s. 3 weken lang onderzoeken hoe we de Aardbeienacademie uit kunnen rollen over Nederland. En.....heb je zin om daar dan te komen kijken en even mee te denken? Kom dan op 21 oktober gerust even langs op de vrijdagavondborrel aan de Zwaanshals 271b in Rotterdam.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: