advertentie

zondag 19 februari 2012

Weekblog week 7 - 2012 (12 t/m 18 februari)


De door Hollandse Aardbeien georganiseerde creatieve dag is zeer productief geweest. De daarbij aanwezige sneltekenaar KrewinkelKrijst maakte er treffende beelden bij.


De eerste aardbeien die vruchten moeten gaan dragen op de Floriade zijn afgelopen week geplant. Tot de opening van de Floriade staan ze nog even lekker beschermd in de kas.


Een student van de Aardbeienacademie twitterde me deze artistieke foto van een aardbeienplant (ik vermoed een Sonata). Je kunt zien dat de knop hoog zit. Dat komt de professionele aardbeienteler nu ook bekend voor, vanwege het zeer zachte begin van de winter. 


Op het Aardbeienseminar van de Rabobank heb ik weinig inspiratie opgedaan. Het bekende verhaal.


Als je dit filmpje van Linda de Mol even bekijkt, dan snap je dat ze wellicht ook wel een keer een aardbeienbad zou willen nemen. Ik wil best eens een aardbeienbadje voor je klaarmaken, Linda!



Het gebeurt de laatste tijd wel vaker, maar ook deze week valt weer onder de categorie creatieve weken. Om het maar gehad te hebben, het minpuntje van deze week vond ik toch wel het aardbeienseminar van de Rabobank en dan met name het verhaal van 'supermarktdeskundige' Gerard Rutte. Ik weet niet hoe je dat kunt worden, maar we moesten er meteen aan geloven omdat we niet allerlei feitjes kenden, zoals hoeveel franchisers Albert Heijn heeft en hoeveel winkels C1000 heeft. Nou echt, het zal me wat boeien ook zeg...... En dan nog het verhaal over wat we als aardbeiensector allemaal niet goed doen en hoe het beter kan. Ik kon niet anders denken dan dat het een compleet gedateerd verhaal was, waar ik bovendien zelf ook nog in aangehaald werd als iemand die het wel ooit geprobeerd heeft. En dat hij gek wordt van mijn getwitter en dat ik daarom ook geen tijd meer heb om aardbeien te telen.

Desalniettemin drong Gerard Rutte er bij de verzamelde aardbeientelers, afzetorganisaties en in het bijzijn van vele Rabomensen wél op aan om zelf het contact met de consument te zoeken en dat niet over te laten aan de retailers. Wat denkt die man dan wel niet waar we mee bezig zijn? Wat denkt ie bijvoorbeeld van de Floriade en het Hollandse Aardbeien initiatief? Ik kan er overigens best wel tegen hoor dat iemand kritisch is over de aardbeiensector en zelfs over mij. Dat houdt ons scherp. Maar ik heb die man nog nooit in levenden lijve gesproken of eerder gezien. Lekker bot en niet gehinderd door recente kennis van zaken een groep ondernemers bekritiseren is ook lekker makkelijk. Nieuwe inspiratie heb ik in ieder geval niet uit zijn verhaal gehaald. Maar goed, anderen wellicht wel.

Zoals gezegd, de week was bijzonder creatief. Met de groep telers verenigd in Hollandse Aardbeien hebben we een fantastisch productieve dag beleefd. En niet alleen de telers waren er, maar ook vrijwel alle aardbeienafzetcollectieven waren vertegenwoordigd. Een impressie van deze sfeervolle dag is hier te vinden. Over de uitkomsten en het vervolg van deze creatieve sessie moet ik echter even mediastilte betrachten. Er wordt aan gewerkt en zoals bij guerrilla-acties meestal, het verrassingseffect is essentieel......

Op het Floriade-front hebben we de afgelopen week weer constructieve stappen gezet. De eerste 21 rassen aardbeien zijn geplant in grote potten. Bij een heerlijk klimaat in de aardbeienkas van aardbeienvriend Marcel Dings worden de planten nu verwend, zodat ze begin april naar de Floriade kunnen verhuizen. Leuk om te ervaren is dat er nu al van verschillende kanten mensen aan mij vragen wanneer ik zelf op de Floriade ben. Daar proberen ze dan hun bezoek op aan te passen. Tja, wat wil je.....ik beloof iedereen die komt als ik er ook ben een VIP-behandeling....O, waar ben ik aan begonnen? Die VIP- behandeling gaat overigens pas in als je binnen de poorten van de Floriade bent....en in of om het Huis van de Smaak.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: