advertentie

maandag 2 juli 2012

Weekblog week 26 - 2012 (24 t/m 30 juni)


Met Mr. Tasty Tom, Ton Janssen deed ik 'The Strawberry versus Tomato Battle'. We deden een wedstrijdje 'wie heeft de zoetste' 


QQQ heeft afgelopen week enkele keren op zonlicht gekookt met aardbeien. Het ging prima, mits de wolken niet voor de zon kwamen.


Ruim 10.000 aardbeien gingen er zo op een dag doorheen.....Een rij aardbeiliefhebbers van hier tot Tokio


Er komend ontzettend veel kinderen in het Huis van de Smaak. Zoals je ziet zijn vele daarvan zeer geïnteresseerd en worden er zaadjes gezaaid voor toekomstige liefde voor koken. Hier staan ze zich aan de aardbeikookkunsten van QQQ te vergapen.


Dit zijn de 'Floriade-meisjes uit 's-Hertogenbosch', zoals ze zichzelf noemen. De Floriade in Venlo is al de vierde Floriade die ze samen bezoeken. Ik nam ze even mee naar de aardbeienkroon voor een proef- en fotosessie. Het was een gezellig stel!


Het Huis van de Smaak waar ik de hele vorige week heb vertoefd is werkelijk een feest voor de Floriade-bezoekers. Uit metingen blijkt dit paviljoen het hoogst gewaardeerd én het best bezocht, door mensen die de Floriade met een bezoek vereerd hebben. Dagen van meer dan 10.000 mensen die alleen al het Huis van de Smaak bezoeken beginnen meer regel dan uitzondering te worden. Afgelopen week was er weer een aardbeienweek. Zeven dagen achter elkaar ben ik daar dan ook geweest. Telkens 's morgens voor zeven uur vertrekken en 's avonds na negen uur weer thuis. 

Voor telers is het een must vind ik om daar eens een dag te vertoeven. Enkele collega's hebben van die ervaring mogen proeven en zullen dat zeker beamen. Soms hoor je dingen van mensen die je aan het nadenken zetten, zoals wanneer je ze tegen elkaar hoort zeggen: 'ze zijn een beetje zuur' en die mensen laten het dan vaak bij een aardbei. Overigens als ik mensen hoor zeggen dat ze zuur zijn, krijgt de aardbei nog een herkansing en dan zoek ik er zelf eentje voor hen uit. Er valt dan in elk geval weer wat te vertellen en uit te leggen. Dat aardbeien niet altijd hetzelfde smaken is bekend, maar als teler moeten we wel beseffen dat mensen bij aardbeien meestal een zoete verwachting hebben. Er zijn trouwens mensen die het zure in een aardbei juist bijzonder weten te waarderen. Smaken verschillen immers ook.

Als de aardbeien heel zoet zijn en dat waren ze meestal tijdens de aardbeienweek, dan zie je dat als mensen de kans krijgen ze hun handen vol laden. Mijn collega Marcel Dings schreef een keer een gastcollege voor de Aardbeienacademie over de smaak van aardbeien. Hoe het werkt en waarom aardbeien niet altijd hetzelfde smaken. Als het aan mij ligt heeft de aardbeiensector nog een opgave voor de toekomst om iets met smaakgarantie te doen, of in elk geval iets rond herkenbaarheid van smaak te gaan ondernemen. Ik weet heel zeker dat als mensen aardbeien kopen die ze echt lekker vinden, dat ze dan vaker aardbeien gaan kopen én meer. Lekkere aardbeien zijn ook véél gezonder dan mwah-aardbeien, simpelweg omdat je er meer van eet.

In Japan worden onder andere tomaten en aardbeien verkocht, met daarbij in de winkel de suikerwaarde (brix) vermeld. Zo kan er makkelijker gekozen worden en zijn de verwachtingen van mensen beter waar te maken. De suikerwaarde zegt ook weer niet alles over de smaak van aardbeien, maar is zeker een goede indicatie. Met Ton Janssen, mr. Tasty Tom die vrijwel dagelijks te vinden is in het Huis van de Smaak deed ik de proef op de som. De hele week hebben we de bezoekers daar Elsanta aardbeien laten proeven. Die waren meestal dus erg lekker. Speciaal voor Ton nam ik een doos goed rijpe Lambada aardbeien mee. De smaak was voortreffelijk en Ton vertelde bij de eerste hap dat hij er bij wijze van spreken al kiespijn van kreeg, zó zoet. Toen gingen we meten. De brixwaarde van de Lambada was echter lager dan we beide hadden verwacht. Het is heel simpel, in een Lambada zitten minder zuren dan in een Elsanta en daarom is de smaakbeleving iets anders.

Ton en ik deden trouwens nog een wedstrijdje. We hadden afgesproken om beide een naar onze mening zoetste aardbei c.q. tomaat te selecteren uit onze voorraad. Voordat we daadwerkelijk gingen meten met een refractometer die de suikerwaarde meet, deden we allebei een voorspelling van de suikerwaarde van ons product. Ton zat er 0,2 punt naast en ik raadde de brix precies. 'The Strawberry versus Tomato battle' werd deze keer door de aardbeien gewonnen. Met een brix van 11 versus 10,8 hadden we beide overigens een topproduct uit ons assortiment gevist. Er zullen nog veel wedstrijdjes volgen denk ik nu....zoals een aardbeienreceptenwedstrijd, waarvan de finale op 2 september is. In het Huis van de Smaak natuurlijk!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: