advertentie

zondag 26 augustus 2012

Weekblog week 34 - 2012 (19 t/m 25 augustus)



Samen met Huis van de Smaak gastvrouw Anouk Rothoff serveerde ik de zachtfruitsmoothie uit, aan de 110 mensen die georganiseerd vanuit De Zonnebloem, afdeling Oirschot naar de Floriade kwamen.


Ook binnen in het Huis van de Smaak gingen de zachtfruitsmoothies er goed in bij de oudjes en hun begeleiders. Mooi toch, dat ze zo in één keer van hun dagelijkse portie fruit voorzien waren. Met dank aan meesterkok Hein Willemsen en zijn zus Marjon die de heerlijke smoothies maakten.


De Flageolettes kwamen deze week het aardbeienveld trakteren op een leuk optreden. Ze wilden natuurlijk graag met mij op de foto :-)


De muzikale dames maakten het reuze gezellig. Ik had er mijn onkruidemmertje maar even voor aan de kant gezet.Mooie jurkjes trouwens...die rozen hadden eigenlijk aardbeitjes moeten zijn, maar ach het blijft van dezelfde plantenfamilie


Het blijft ook maar druk bij het Huis van de Smaak. Steeds vaker krijg ik berichtjes van mensen die me daar wel verwacht hadden en die soms teleurgesteld zijn als ik er niet ben. Tja, ik ben er niet elke dag, dat kan Bruin niet trekken


Het is maar goed dat mijn aardbeiplanten voor studenten aan de Aardbeienacademie allemaal in potjes staan. Nu de vakanties blijkbaar voorbij zijn lopen mensen de virtuele deur van de Campuswinkel  bijna plat. Als je voor de vroege oogst van volgend jaar nu nog moest planten met plantjes zonder ingewortelde kluit, dan zouden de planten niet meer garant kunnen staan voor een topopbrengst. Aangezien ze in onze potjes toch al een tijdje staan te groeien is het tijdstip van planten niet meer belangrijk. Zo kun je nog makkelijk de maanden september en oktober gebruiken om te planten. Als de kluiten met planten maar voor de winter zijn vastgeworteld, dan heb je een grote kans dat je er volgend jaar de zoete vruchten van zult plukken.

Samen met enkele ijverige studenten aan mijn Aardbeienacademie broed ik nu op het aanbod van deze academie, die we overigens pas anderhalf jaar geleden opgericht hebben. We hebben natuurlijk al een jaarlijkse opening van het academische aardbeienjaar en van veel smakelijke rassen hebben we de planten in de aanbieding. Globale ideetjes zijn er al zeker, maar die moeten nog uitgediept en geconcretiseerd worden. Het academiegevoel, het educatief gehalte en de uitwisseling tussen de inmiddels grote schare studenten en nóg grotere schare nieuwsbrieflezers zal daar zeker door toenemen. De mogelijkheden zijn legio, maar de rust en tijd die ik nodig heb om de ideeën uit te voeren lijken nu pas dichterbij te komen. Na mijn besluit van nog geen twee jaar geleden, om een dikke streep te zetten onder hoe ik decennialang aardbeien geteeld heb moest alles zijn plaats weer vinden.  Mede door een aantal geweldige mensen die op mijn pad kwamen zie ik de toekomst nu zonnig tegemoet.

Over zonnig gesproken, een week of anderhalf geleden hoorde ik dat De Zonnebloem, afdeling Oirschot een dag naar de Floriade wilde gaan. Uitgerekend op een dag dat ik er toch al naartoe wilde gaan. Ik had ze uitgenodigd om een bezoek te brengen aan het Huis van de Smaak en dan zou ik wel iets regelen met de aanwezige koks. Afgelopen donderdag was het zover. Ongeveer 110 rolstoelende mensen en begeleiders ontving ik en ze werden getrakteerd op een zomerse zachtfruitsmoothie. De aardbeien daarvoor bracht ik uiteraard zelf mee en met nog ander zachtfruit erbij maakten meesterkok Hein Willemsen en zijn zus Mirjam er een gezonde en frisse oppepper van. Liters smoothie werden dan ook soldaat gemaakt. Na de aardbeiendag in het kader van Aardbeien-voor-Alzheimer van vorige week,  in het Oirschotse verzorgingshuis Sint-Joris was deze actie op de Floriade een mooi vervolg. Zoals na de actie in ons mooie Oirschot, was ook nu de dankbaarheid weer groot.

We zijn er trouwens uit wat de beste aardbeien voor het Strawberry Margaritaijs zijn. Althans, het is duidelijk aan welke voorwaarden die beste aardbei moet voldoen. Aardbeien smaken nooit hetzelfde, zelfs niet die van hetzelfde ras. Als je daar nog eens iets over wil weten kun je het gastcollege van Marcel Dings nog eens lezen. Het was echt een super ervaring om 5 versies van het befaamde en zeer exclusieve ijs te mogen proeven.  Waarschijnlijk maakte de aanwezigheid van het zout, de citrus en de alcohol in het ijs het smaakverschil tussen de gebruikte aardbeienrassen zo groot. Het Strawberry Margaritaijs is nu dan ook klaar voor de verkoop. En ja, op het etiket komt ook mijn foto te staan, naast dat van de ijsmaker Gerrit Jan Groothedde.  Eh nee…., we vertellen dus niet welke aardbeien er in de definitieve versie gaan. Beroepsgeheim! Oké, een tipje van de sluier: het is gemaakt met aardbeien van één of meerdere rassen die nauwelijks in Nederland geteeld worden (behalve door mij dan).

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf! 

1 opmerking:

bea zei

Leuk bericht, fijn ook, dat het zo goed gaat met de aardbeienacademie. Weet je al, of je aan Groene Passie wil deelnemen?