advertentie

zondag 31 maart 2013

Weekblog week 13 - 2013 (24 t/m 30 maart)


Meer dan 400 blije toetjes afgelopen week bij FrieslandCampina, waar ik mocht optreden bij de paaslunch.


De plantjes voor Willem & Drees worden nog eens extra gecontroleerd op de aanwezigheid van een verdwaalde muis. Die moeten ze in de supermarkt niet hebben natuurlijk, met al die kaas.


De eerste planten voor de Demonstratietuin van de Aardbeienacademie staan er nu zo bij. Ondanks de vorst en harde wind, lijkt er toch een beetje groei in te zitten.


Komende zaterdag is de eerste Plantendag op de Aardbeienacademie. Een paar dagen zon en vorstvrije nachten zouden wonderen doen.


Hopelijk komen die wonderen dan nu echt. De Sint-Petrus kerk, waar we vanuit onze residentie op uitkijken is vandaag verheven tot Basiliek. De foto heb ik afgelopen nieuwjaarsnacht gemaakt.


De laatste keer dat ik echt tintelende vingers heb gehad was toen we nog spruiten met de hand moesten plukken. Het zal zo'n 40 jaar geleden zijn. Ik beleefde deze week een déjà vu en zag mezelf weer krom staan te vernikkelen tussen de spruitenstronken. Nee, niet gewoon koude vingers, maar dat je er beroerd van wordt, zoals je dat wordt als je met je elleboog iets nét verkeerd raakt. De opgepotte aardbeienplantjes voor de Aardbeienacademie, die weliswaar onder dubbele folie staan moesten hoognodig water hebben. Bij een temperatuur van net boven het vriespunt, een snijdende oostenwind én een waterslang waar water van enkele graden Celsius uitkwam was het geen pretje. Maar ja, voor zomerkoninkjes in spe moet je wat over hebben. De plantjes waren er ogenschijnlijk blij mee om een malse bui te krijgen. Groeien doen  de plantjes nog steeds niet echt met dit weer, maar schadevrij houden is al heel wat tegenwoordig.

Midden van de week lag er zelfs weer sneeuw op de planten. Moeder Natuur is soms een harde bitch. En toch denk ik dat we begin juni gewoon aardbeien van de koude grond hebben. Let maar op, vanaf 10 april gaat het warmer worden en breekt de lente echt door. Rond 20 april zijn we de kou al weer vergeten en in mei vallen de mussen van het dak. Dan moeten we nog even de mei-juni-wisseling door zien te komen. In die periode vallen er meer dan gemiddeld hagelbuien heb ik begrepen. Daar weet ik ook alles van dus. Het is nu bijna 13 jaar geleden dat een hagelbui mijn complete aardbeienaanplant verwoeste. Terugkijkende is dat een groot keerpunt geweest voor mijn bedrijf en voor mijzelf. Maar goed, met het weer komt het altijd weer goed. Gewoon geduld hebben dus.

Afgelopen week is het met de Strawberrytrees alweer redelijk druk geweest. Zo mocht er eentje optreden als eyecatcher op een beurs in Harderwijk en mocht ik zelf met twee exemplaren naar Amersfoort. Op het hoofdkantoor van FrieslandCampina was een paaslunch voor medewerkers en gasten en als grootste toetjesfabrikant van Nederland nodig je dan natuurlijk de Strawberrytree uit, vergezeld van drie chocoladefonteinen. De aardbeien heb ik nu nog niet zelf, dus die heb ik deze keer betrokken via Veiling Zaltbommel, waar ik vaker kom als ik lekkere aardbeien nodig heb. Zij weten inmiddels wat ik nodig heb voor de Strawberrytree en dat is altijd goed. Deze keer pronkten er aardbeien van het ras Clery op de Strawberrytree. Ze werden erg lekker gevonden en de toch niet zuinig bestelde hoeveelheid dikke aardbeien was dan ook helemaal op.

De rest van de week ben ik bezig geweest met het maken van een presentatie, in het Engels. Komende week   ga ik die opvoeren voor een internationaal publiek, bij een grote organisatie die actief is in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Over de inhoud ervan doe ik geen mededelingen. Nee echt niet, nou ja, het gaat over aardbeien....genieten.... en zo.....Topsecret....

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!




Geen opmerkingen: