advertentie

zondag 3 maart 2013

Weekblog week 9 - 2013 (24 februari t/m 2 maart)


Tijdens de Aardbeiendag 'de ene aardbei is de andere niet' op 15 juni komen ook de 'smaakvrienden' van de aardbei aan bod. Ik vertel erover en je mag het zelf ervaren. Inschrijven kan nu al


De afgelopen weken zijn de aardbeiplanten opgepot. Vanaf begin april zien ze er zo uit, als het nu tenminste een beetje lente wordt. Kom naar de Plantendagen, elke zaterdag vanaf 6 april.




Er ligt weer een verse berg super goede aardbeienpotgrond. Tijdens de Plantendagen op de Aardbeienacademie is dit mooie spul ook verkrijgbaar, inclusief meststoffen.



De hele week stond hier in het teken van het oppotten van aardbeiplanten. Voor de studenten van de Aardbeienacademie heb ik meer dan 25 verschillende aardbeirassen opgepot. Tot op heden was het weer zodanig dat ik de planten niet blootgesteld heb aan de weergoden. Pas vandaag heb ik de planten buiten gezet. Ook al was het zondag, maar met zo'n weer de planten in de schuur te laten staan en zelf op de bank gaan liggen, dat vond ik een beetje ongepast. De plantjes hebben inmiddels een flinke door mijzelf gecreƫerde plensbui gekregen. Daarnaast heb ik ze afgedekt met een laag gaatjesfolie. De komende nachten kunnen immers best nog fris zijn, maar als de zon overdag gaat schijnen wordt het er al direct lekker warm onder de folie. Die hogere temperatuur kriebelt lekker aan de worteltjes, zodat ze actief worden.

Over een maand kunnen de eerste planten dan wel afgeleverd worden verwacht ik. Dan zijn ze mooi ingeworteld en groeien ze bij de mensen thuis probleemloos verder.Vanaf de eerste week van april gaat het versturen van de planten dan ook alweer van start. In plaats van de jaarlijkse opening van het Aardbeienacademisch jaar organiseren we dit jaar plantendagen op de zaterdagen. De eerste plantendag zal op 6 april zijn en we gaan daar in elk geval mee door tot begin juni. Uiteraard zorg ik dat er op die plantendagen ook verse aardbeien zijn.

Tijdens deze plantendagen is er voor alle bezoekers gratis koffie of thee en soep van de dag. Ik ben er dan zelf natuurlijk ook, om bezoekers te informeren over alle beschikbare aardbeirassen en over alle andere aardbeienzaken. Je moet er natuurlijk wel even tijd voor uittrekken en een ritje naar Oirschot maken, maar je bespaart in elk geval de verzendkosten van de planten. Oirschot heeft trouwens ook veel gezellige terrasjes en een mooi buitengebied, dus je komt er je dag makkelijk mee door. En als je dan toch op de Aardbeienacademie bent, kun je ook echt supergoede aardbeienpotgrond meenemen en eventueel andere hulpmiddelen. Die versturen we overigens ook niet per post, dus zijn alleen op de Aardbeienacademie zelf op te halen.

De afgelopen tijd zijn we ook bezig geweest om de website op te knappen en praktischer te maken. De webwinkel is uitgebreid en de teelttips zijn overzichtelijker neergezet. Er moeten nog enkele kleine dingetjes aangepast worden, maar dat komt vast goed met hulp van onze webmasters van Webtic. Inmiddels staat al wel het programma van de Aardbeiendag 'de ene aardbei is de andere niet' op de website. Het inschrijven kan van start gaan. In eerste instantie wilden we het 25 mei doen en dan met een iets ander programma, waarover ik eerder schreef, maar we gaan het nu doen op zaterdag 15 juni aanstaande. Dan is er in elk geval wat meer diversiteit in het aardbeienaanbod verwacht ik. Zegt het voort, zegt het voort!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!






Geen opmerkingen: