advertentie

zondag 21 april 2013

Weekblog week 16 - 2013 (14 t/m 20 april)


Het 'straatje aardbeiplanten', 10 verschillende rassen, is favoriet bij de bestellers van aardbeienplanten. Het is een leuke uitdaging om thuis de verschillen te ontdekken en je eigen favoriete aardbei te leren kennen. Een van de aardbeienstudenten stuurde me de foto van haar verjaardagscadeautje. 


Een andere aardbeienstudent stuurde deze foto van haar nieuwe aanplant. Ik zou de potten zelf tot de rand gevuld hebben met potgrond. Meer buffer = minder gauw te weinig water.


Het seizoen van de 'Hollandse Aardbeien' is afgelopen week officieel geopend. Op deze foto staat onze Strawberrytree in een stand bij Intratuin, waar collega Marcel Dings zijn aardbeien verkoopt en promoot.


Al fantaserende over een simpele manier om verticaal aardbeien te telen kwam ik op dit ontwerp. Benodigd: een pallet, 3 planken, 6 plantenbakken, 60 liter potgrond, 18 aardbeienplanten en wat spijkers.


Ik ben benieuwd wanneer Máxima me gaat bellen voor het aanleggen van een aardbeientuin bij het paleis..... Zou leuk zijn. 


Als je iets met aardbeien hebt, dan kan het je niet zijn ontgaan dat het seizoen van de 'Hollandse Aardbeien' afgelopen dinsdag officieel is geopend. Op de Derde Dinsdag van April is de actie gestart, waarbij de Nederlandse telers van aardbeien zich de rest van het jaar gaan inspannen voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Je leest er van alles over op de website van Hollandse Aardbeien. De Nederlandse aardbeien komen nu natuurlijk nog uit de kassen. De Lambada's, Sonata's, Elsanta's, Eves Delight's en andere rassen liggen nu in de winkels. Een jaar of 10 geleden was het nog vooral Elsanta wat de klok sloeg.

Er is een duidelijke omslag aan de gang, waarbij het besef steeds meer doordringt, dat lekkere aardbeien op de lange termijn beter verkopen dan gestold water in aardbeienvorm. Rond half mei worden de eerste Lambada's van de koude teelt verwacht, weliswaar nog van onder de tunnels vandaan. In onze winkel zijn ze dan uiteraard verkrijgbaar. Tot die tijd zijn het vooral aardbeiplantjes die in groten getale van ons erf, richting studenten van de Aardbeienacademie vertrekken. Erg leuk zijn de reacties van de mensen die een pakketje aardbeiplanten met de post thuis gekregen hebben.

De zaterdagse Plantendagen op de Aardbeienacademie worden steeds beter bezocht. Iedereen die op de zaterdagen komt, wordt door mij persoonlijk geholpen en geadviseerd als dat gewenst is. De planten zijn nu mooi ontwikkeld en als je ze deze maand nog plant, kun je er in juni al van beginnen te plukken. Natuurlijk kun je daarna ook nog planten, maar dan is de oogst ietsje later. Onze planten zijn allemaal al voorgekweekt in potjes, dus het planttijdstip komt niet zo nauw.

De lange winter heeft voor veel oponthoud gezorgd, waardoor er nu in korte tijd veel werk moet gebeuren. Het plastic en antiworteldoek van het oude plantenveld zijn eindelijk afgevoerd en het begin is gemaakt met het aanleggen van de demonstratietuin. Daar kan ik mijn creativiteit weer mooi in kwijt. Deels ben ik daarvoor geïnspireerd door de aardbeientuin bij het Huis van de Smaak op de Floriade. Logisch ook, want daar ben ik vorig jaar 88 keer geweest. De korven van bouwstaalmat waar de aardbeien op de Floriade in groeiden komen nu allemaal hier te staan. Een leuk, maar toch best wel tijdrovend werkje om het allemaal aan te leggen.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!



Geen opmerkingen: