advertentie

zondag 14 juli 2013

Weekblog week 28 - 2013 (7 t/m 13 juli)


De gechocolateerde aardbeienspiezen zorgden voor veel vrolijkheid tijdens de Zomeravond Markt in Oirschot


Yes! de solitaire bijen hebben onze bijenhotelletjes gevonden. Op de foto gaat een bij net een gaatje in en 2 gaatjes zijn al dichtgemetseld. Hoogstwaarschijnlijk is de metselbij in het spel. Die bestaat dus echt en is 1 van de 350 soorten solitaire (op zichzelf wonende) bijen in Nederland.


Een student van de Aardbeienacademie uit Moldaviƫ stuurde me deze foto. Met de vraag erbij wat er aan de aardbeien mankeerde. Dat is dus schade door het insect trips, veroorzaakt tijdens de bloei. De aardbeien krijgen dan een huid als schuurpapier.


Onze boerenzwaluwen vliegen bijna uit denk ik. Twee van de vijf jonkies zwaaien even naar de fotograaf.


De doordragende rassen beginnen dit jaar ook later aan de oogst. Deze Florina begint nu aardig op te schieten.


Er was hier op de Aardbeienacademie weinig te plukken de afgelopen week. Veel bloeiende planten en hier en daar gelukkig ook wel enkele rijpe exemplaren. Het was amper genoeg om onze aardbeienwinkel draaiende te houden. Door het late voorjaar zijn ook de doordragende rassen wat later met rijpen. Niet dat het erg is, want in de stuntweek van de supermarkten kun je er het beste maar niet al te veel hebben. Ze gaan daar nu voor een appel en een ei over de toonbank. Ik weet dat de aardbeientelers op dit moment nogal flutprijzen krijgen voor hun liefdewerk. Maar dan nog kan een supermarkt er niks aan verdienen, dus ik ben benieuwd wie dat verlies dan moet dragen. Ik geloof er niks van dat de supermarkten het verlies zelf dragen. Het zou me niks verbazen als de tomaten-, broccoli- en paddenstoelentelers hier zonder dat ze erg in hebben aan meebetalen. Die acties zijn echt niet bedoeld om de telers van hun grote aardbeienproductie af te helpen. Eerder om klanten van de concurrent af te pakken, zodat die de winkelwagentje in hun supermarkt komen volladen.

Nou goed, er zullen weer wat aardbeientelers sneuvelen in dit geweld, maar er zullen niet minder aardbeien geteeld gaan worden. Niet erg, zou je als consument kunnen zeggen, lekker goedkoop is ook wel fijn. Maar dat is dan erge kortzichtigheid. Diezelfde consument hoor ik ook vaak zeggen dat 'de aardbeien van tegenwoordig' niet meer zijn wat ze geweest zijn. Tja, in de supermarktketen waar het gros van de aardbeien verhandeld wordt, worden aardbeien nou eenmaal lang niet altijd als zomerkoninkjes behandeld en dan krijg je dat. Een flink aantal telers en hun distributeurs nemen die boodschap serieus en steken hun nek uit om kosten noch moeite te sparen om ontzettend lekkere aardbeien sneller en beter in de winkel te kunnen krijgen. Het zullen juist deze telers zijn die het niet vol kunnen houden. Het resultaat van die dumpacties over de rug van telers, is dat de verschraling van het aardbeienaanbod doorgaat en dat de lekkerste aardbeien gewoonweg niet in de winkel komen. Aanstaande zaterdag gaan we er op de Soestermarkt in Soest aandacht aan besteden.

Aardbeien kunnen natuurlijk nog altijd de jam in, als je die dan tenminste niet voor supermarktprijzen hoeft te verkopen. In de supermarkt zie je vaak aardbeienjam staan voor een prijs die ik al kwijt ben aan een leeg potje met de suiker. Wij doen altijd aardbeien in onze aardbeienjam en wel 68%, maar dat kan dan niet meer. Laat staan dat er ook nog iemand aan wil verdienen. Afgelopen week was ik in Amsterdam bij De Telegraaf. Ik mocht er deel uit maken van een testpanel voor aardbeienjam. Dat deed ik al vaker, ooit voor het tv-programma KASSA. Mijn eigen jam had ik ook meegenomen, uiteraard buiten mededinging, maar hij deed gewoon mee in de proeverij. Binnenkort wordt er een artikel over de jamproeverij geschreven, dus ik verklap nog niks.

In eigen dorp was er voor de eerste keer een Zomeravond Markt georganiseerd. Samen met collega-ondernemers IJssallon en Chocolaterie De Dames heb ik daar gechocolateerde aardbeienspiezen staan te verkopen. We maakten ze ter plekke en dat liep als een speer. Komende twee weken doen we het op de donderdagen nog een keer over. We noemden de spiezen 'Vitaminebommen', maar afhankelijk van wie we naar onze kraam wilden lokken waren het ook wel eens 'Liefdesspiezen' of 'Geluksspiezen'. Alles voor de blije gezichten aan beide kanten van de kraam.

O ja, enkele dagen geleden ben ik op deze blogsite begonnen met het plaatsen van dagverse wist-je-datjes over aardbeien. Elke ochtend ga ik dat nu doen, zolang de voorraad wist-je-datjes strekt.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: