advertentie

zondag 25 augustus 2013

Weekblog week 33 - 2013 (18 t/m 24 augustus)


Aardbeien met zelfgemaakte compôte van gele courgette, sinaasappel en citroen is een perfecte combinatie ontdekten we.


De roofwantsen van de soort Orius majusculus zijn stevig op jacht naar tripsen. Trips is een beestje wat in de bloemetjes van de aardbei prikt. De roofwants is een natuurlijke vijand van trips en eet ze op. 


Er blijkt een kolonie hoornaars in de spouw van onze schuur te zitten. Een hoornaar is een soort wesp, maar dan dubbel zo groot als een gewone wesp. Ze schijnen minder agressief te zijn, maar áls ze steken dan doen ze dat ook goed. Ik laat ze toch maar met rust.  


Het resultaat van een zondagochtend wildplukken, determineren en lunch voorbereiden


We koken tegenwoordig veel aardbeienjam. De goede beoordeling van De Telegraaf heeft wel geholpen. Relatief weinig suiker gebruiken en heel lekkere aardbeien, dat is het geheim......


Ja ik geef het toe. Ik heb een nieuwe hobby: wildplukken, niet te verwarren met wild plukken. De hele zomer ben ik al bezig om alles wat er groeit en bloeit op ons erf te benutten. Tja, je moet wat hè, als je nog maar een klein hoekje te beboeren hebt. Toen we veel aardbeien teelden en ook nu we er nog maar weinig telen haalden vogels en ander gedierte elke dag een flinke portie weg voor eigen gebruik. En dat terwijl er in de directe omgeving zoveel lekkers groeit voor al die dieren. Dat besefte ik eerlijk gezegd ook onlangs pas, toen ik een paar uurtjes mee ben gaan wildplukken met een wildplukexpert. Hoewel die vogels en dergelijke ook zonder te vragen mijn aardbeien op komen eten, voelde ik toch wel enige terughoudendheid om zomaar in de natuur te gaan plukken. Daarom zeg ik ook, als je gaat wildplukken moet je niet te wild plukken. Hier en daar een paar blaadjes, bessen en bloemetjes, daar lijdt die natuur niks van. Ik denk zelfs, als meer mensen dat zouden gaan doen, maar dan met mate voor eigen gebruik, dat ze dan ook meer waardering krijgen voor alles wat groeit en bloeit.

Ik trok de werkschoenen dus aan ging er een keer alleen op uit. Al snel merkte ik dat ik op een heel andere manier door dat stuk natuur liep dan andere keren. Ik was daar al talloze keren geweest, maar zag nu pas de diversiteit aan planten. Bleef ik eerder netjes op het pad, nu struinde ik door tweekontjes hoog gras en balanceerde ik op de rand van het riviertje, wat overigens bijna droog stond.... Ik bracht een leuk maaltje mee voor thuis, inclusief paddenstoelen die ik nog nooit zelf geplukt had. Een beetje spanning rondom het eten is wel leuk, nietwaar? Het Grote Wildplukboek van Edwin Florès raadplegende gokte ik met grote zekerheid dat het de weidekringzwam was, wat later toen de paddenstoelen al doorgeslikt waren bevestigd werd door een kenner. Een zucht van verlichting......maar ik wist het vrijwel zeker, vanwege de tepeltjes op het hoedje van de paddenstoel.

Afgelopen week hebben we tussendoor nog veel aardbeienjam gemaakt. Een tijdje terug hebben we wat aardbeien opgeslagen in de diepvries omdat we toen geen tijd hadden om jam te koken. Nu koken we elke dag wel enkele flinke pannen. Soms vliegen de potten jam er ook ineens door. Toen De Telegraaf over onze jam repte en we het rapportcijfer 8 kregen hielp dat enorm en op het Festival Zoet in Drenthe gingen ze ook als warme broodjes over de toonbank, per 3 tegelijk in een mooi tasje. Jam koken is best leuk werk vinden we hier. Het zal wellicht de geur zijn die het hem doet.

Met de Strawberrytree zijn we deze week weer enkele keren op pad geweest. Vooral voor bedrijfsfeesten en dat is lange tijd maar heel magertjes geweest. Zou er marktopkrabbeling in de lucht zitten? Die Strawberrytree bestaat al zeven jaar, maar overal waar we komen zien veel mensen hem nog voor het eerst en dat levert telkens weer leuke reacties op. Behalve de aantrekkelijkheid van de blije aardbeien is het toch die eyecatcher wat zo'n aardbeienboom is, die een extra feestelijk tintje aan een evenement geeft. Laatst heb ik er een facebookpagina voor aangemaakt, maar helaas is het in veel gevallen niet mogelijk om foto's van privé-evenementen te maken en te gebruiken. Gelukkig heb ik al veel voorbeelden van de presentatie op de facebookpagina staan en dat geeft een mooi beeld van de inzetbaarheid.

Enkele keren per week versturen we pakketten met aardbeienplanten. In de Campuswinkel van de Aardbeienacademie kunnen ze besteld worden. Ik merk voortdurend dat er her en der in het land projecten op stapel staan om het telen van groenten en fruit dichter bij de mensen te brengen. De stadstuinbouwprojectjes lijken steeds professioneler opgezet te worden. Wel leuk dat ze dan ook vaak bij mij terechtkomen als het over aardbeien gaat. Hopelijk gaan we daar volgend jaar wat meer mee beleven.

Inmiddels heb ik al 46 Wist-je-Datjes over aardbeien geschreven. De druk om er leuke interessante weetjes uit te persen neemt nu wel toe, hoewel het tot op heden elke dag wel weer gelukt is. Ik kan nog heel veel dieper ingaan op allerlei dingen, maar ik denk dat de lezer daar niet echt op zit te wachten. Dat doe ik nog wel eens in het kader van een ander project wat ik in mijn hoofd heb zitten.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!




Geen opmerkingen: