advertentie

zondag 12 januari 2014

Vooraankondiging nieuw boek



Een hartenwens gaat in vervulling, een écht boek !!

Een deel van de opbrengst is bestemd voor onderzoek naar energiestofwisselingsziekte

Al meer dan 10 jaar was ik van plan om een boek te gaan schrijven, over aardbeien. Nee, geen kookboek, hoewel culinaire inspiratie zeker wel deel uitmaakt van de inhoud. Ook geen boek louter voor de echte professionals, hoewel die er vast ook door geïnspireerd kunnen worden. Het wordt een boek voor iedereen die van aardbeien houdt en deze wellicht zelf probeert te telen.

Maar het wordt ook een boek voor iedereen die wat wil leren over het verband tussen de weersomstandigheden en het groeien en bloeien van de natuur. Met als leidraad het kwetsbare proces wat een aardbeiplant doorloopt, van stekje tot rijpe vruchten.  Aardbeien hebben nogal een haat-liefde-verhouding met het weer en dat kun je in het boek gaan zien ook. Het weer wordt de ‘rode draad’ in het aardbeienboek. Zelfs de culinaire inspiratie heeft een link met het weer.

Het moet een boek worden wat de basis kan zijn voor talloze succesvolle aardbeienparadijsjes, in kleine achtertuintjes of op balkons, tot schooltuintjes en grotere stadsdaktuinen. Voor bewustwording in het kader van ‘weten wat je eet’, over genieten van werken in en met de natuur, over aardbeirassen die je nooit in de winkel kunt kopen en over curieuze aardbeienweetjes.

Het laatste bij mij bekende goede aardbeienboek dateert van 1949, maar dat was volledig gericht op professionals. Dat voor die tijd mooie boek ‘De Aardbei’ is door mijn vader als studieboek gebruikt en daarna heb ik er veelvuldig in gebladerd. Inmiddels valt het 65-jarige boek bijna uit elkaar en wil ik het laten restaureren. Nadien zijn er nog wel aardbeienboekjes verschenen, maar die kwamen niet veel verder dan een hele serie recepten.

Schrijfwerk
Sinds september 2013 ben ik verwoed aan het schrijven geslagen. Al meer dan 40.000 woorden zijn er inmiddels aan het toetsenbord toevertrouwd. Daarnaast zijn er de afgelopen tijd veel ideeën geboren om er behalve een informatief boek, ook een leuk en mooi boek van te maken. Met alles erop en eraan zie ik met de ideeën die er nu zijn een boek van ruim 300 pagina’s ontstaan. Inmiddels is er al een redacteur aangeschoven die kritisch meekijkt bij mijn geschrijf en ook een boekvormgever met 20 jaar ervaring is al aan het denken.

Vooraleer het boek klaar is gaat er nog een glasaardbeien- en een vollegrondsaardbeienseizoen overheen. Al is dat maar omdat er nog veel mooie beelden geschoten moeten worden en nog wat onderzoekjes en interviewtjes moeten plaatsvinden.  De streefdatum om het boek helemaal kant-en-klaar te hebben is 15 oktober 2014. Dan kan het nog een mooi kerstcadeautje zijn #hint.

Crowdfunding
Een echt goed boek maken is een kostbare aangelegenheid. Voor het geval dat je ons daarbij zou willen helpen hebben we een manier bedacht om dat via crowdfunding te doen. Je betaalt dan een bepaald bedrag naar keuze en krijgt daar iets concreets voor terug. Natuurlijk krijg je er straks een of meer boeken en/of andere producten voor terug, al naar gelang je investering. Hoe groter je investering, hoe hoger je rendement. We zouden het erg leuk vinden om voordat het boek klaar is op deze manier al een flinke betrokkenheid te mogen ervaren.

Volgende week laat ik weten hoe de crowdfunding in zijn werk gaat. Onder de eerste 200 crowdfunders verloten we 50 miniatuur-aardbeienboompjes ter waarde van € 35,-. Dat boompje krijg je dan tegelijk met het boek overhandigd.

Goed doel
Tegelijkertijd steun je als je meedoet aan de crowdfunding  ook nog eens een goed doel. 5% van de opbrengst van het boek wordt via de Stichting Energy4All bestemd voor het onderzoek naar energiestofwisselingsziekte bij kinderen. Toen ik daar anderhalf jaar geleden een krantenartikel over las brak mijn hart.

Sindsdien volg ik het levensverhaal van Noa op de voet, een nu zesjarig kind wat sinds zijn geboorte aan deze progressieve ziekte lijdt. Volgens artsen is het aannemelijk dat er binnen vijf jaar een geneesmiddel tegen deze levensbedreigende ziekte te ontwikkelen is. Daar is echter geld voor nodig en daar wil ik met mijn boek een steentje aan bijdragen. Energy4All krijgt ook twee pagina’s ruimte in het nieuwe aardbeienboek.

Titel gezocht
Als je een leuke toepasselijke titel voor het nieuwe boek bedenkt, dan hoop ik dat jij die met me wil delen. Degene die de uiteindelijke titel bedenkt krijgt het boek gratis.

Tot volgende week !

Met zomerkoninklijke groet,


Jan Robben


5 opmerkingen:

@glasatelier zei

Sorry, iets te hard geschud ;-)


Aardbeien en meer...

Alles wat je altijd wilde weten over aardbeien
en meer...

Een aardbei heet niet voor niets zomerkoninkje

Aardbei = zomerkoninkje
Of niet?

Het échte aardbeienboek

Over échte aardbeien

Ook een aardbei? Of twee?

Ik <3 aardbeien

Aardbeien met liefde

Het aardbeienparadijs

De lékkere aardbei

Verse aardbeien

Aardbeien
Weetjes, tips en recepten

Een aardbei is meer dan toekomstige aardbeienjam

Aardbeien telen zoals het moet

Iedereen kan aardbeien telen

De aardbeienacademie

Kwaliteitsaardbeien
Hét boek voor de aardbeienliefhebber

@glasatelier zei

Er kwam nog wat ;-)

Aardbeien uit eigen tuin

Zelf aardbeien telen

Tijd voor aardbeien

Aardbeien met of zonder slagroom

De kunst van het aardbeien telen

Voor iedereen die van aardbeien houdt

Veel succes met je boek trouwens!
groet, Els

Jan Robben zei

Hoi Els, alvast bedankt. Ik laat het op me inwerken!

@glasatelier zei

Lest best ;-)

Dol op aardbeien

groet,
Els

Petra de Boevere zei

Dat boek noem je gewoon 'De aardbeienacademie' natuurlijk!